lørdag 1. september 2012

Min ukesplan

Denne planen er tilpasset min (og vår) hverdag, og vil ikke fungere for noen andre enn meg. Men den vil kanskje gi deg noen ideer om du vil lage din egen.

Klikk på bildet for større versjon:


Ukesplanen er i stadig endring, men sånn ser den ut for øyeblikket. Men alle versjoner av den er ment til å innholde følgende:

  • Morgen og kveldsrutine (Egne innlegg om dette kommer)
  • Husarbeid fordelt på ukedagene
  • Tid for kvalitetstid med familie og venner
  • Trening og tid for meg selv (jeg er en av dem som trenger tid helt for meg selv for å lade batteriene)



Spesifikke avtaler tar jeg aldri med her - det legges i kalenderen på mobilen. 

Denne planen hjelper meg til å ikke blir overveldet. Det hjelper veldig å ha satt av tid til spesifikke ting, feks at ærend kan planlegges for tirsdag ettermiddag. For andre vil kanskje torsdag ettermiddag etter jobb være gunstigere. Men for oss er det uansett et poeng å unngå å samle mange ærend på lørdager, den dagen vil vi nemlig gjerne ha til å dra på tur med familien eller lignende.

Dette hjelper meg også til feks å ikke planlegge masse husarbeid eller andre ting som må gjøres på torsdager - å ta seg av to små barn er tidkrevende nok. Så da kan jeg ta dem med ut, eller vi finner på noe inne med god samvittighet hele dagen uten at jeg hører småjobbene rope på meg. Poenget med å jobbe deltid er jo tross alt å være sammen med barna de dagene jeg har fri - ikke at jeg da får ekstra tid til masse annet. :)

Fungerer dette alltid perfekt? Nei, det gjør det ikke. Det hender jeg ikke har tid / orker å kikke på denne planen en gang - som oftest med katastrofale følger. Noen ting er innarbeidet så det går av seg selv, men planen fungerer best om jeg får kikket på den hver dag, og får utført det meste etter planen.

Lager du en slik plan kan det lønne seg å innføre den gradvis, i steden for å prøve å endre på mange rutiner og inngrodde vaner med en gang. Hvordan? Ja det kommer jeg tilbake til. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar